Asiaa hakukoneista
Sinulla on web-sivut ja haluat todennäköisesti niille paljon kävijöitä, mutta et ole saavuttanut tavoitettasi tämän suhteen.
Nettisivujen sisällön, rakenteen ja hakusanojen optimoiti on tärkeä osa-alue, jota silloin kannattaa työstää.
Erilaisilla toimenpiteillä pystytään saamaan hyviä tuloksia tiettyyn rajaan saakka.
Hakukoneoptimointi on yleensä aikaa vievä prosessi, jossa sinnikäs työ ja kärsivällisyys palkitaan.
”Hakukoneoptimointi tarkoittaa keinoja, joilla verkkosivu pyritään nostamaan korkeammalle hakukoneiden hakutuloksissa tai sen hakutulosten klikkaaminen tehdään houkuttelevammaksi. Hakukoneoptimoinnissa kiinnitetään huomiota esimerkiksi oikeiden avainsanojen käyttämiseen sivun nimessä, otsikoissa ja leipätekstissä. Sivustolle johtavien linkkien määrään ja laatuun kiinnitettään myös huomiota. Samalla pyritään välttämään sivuston piirteitä, joista hakukoneet rankaisevat sivua pudottamalla sitä hakutuloksissa alemmas.”
Hakukoneet voidaan jakaa yleisiin hakukoneisiin, metahakukoneisiin ja aihehakemistoihin.
Internetin suurin ja suosituin hakukone on Google, joka palvelee tuhansia asiakkaita sekunnissa.
Googlen lisäksi on muitakin hakukoneita.
Googlessa voi tehdä myös hakusanamainontaa, jota tässä asiayhteydessä en sen enempää käsittele, se on ihan oma juttunsa.
Mainittakoon, että allekirjoittanut on Suomessa aivan ensimmäisten joukossa, joka tätä palvelua on käyttänyt.
Google AdWords hakusanamainospalvelu ja sen käyttö on kehittynyt vuosien varrella omaksi taiteenlajiksi.
Miljardeja web-dokumentteja
On miljardeja web-dokumentteja ja suunnaton määrä www-sivuja.
Helposti käy mielessä, miten joku hakukone löytää juuri sinun sivusi, dokumettisi ja muut asiat.
Käytännössä hakukoneet analysoivat erilaisin menetelmin tätä internetissä olevaa suurta tietomäärää.
Lähtökohtaisesti hakukoneet pyrkivät näyttämään mahdollisimman laadukkaita hakutuloksia.
Jonkinasteinen hakusanatutkimus saattaa auttaa hahmottamaan, mihin suuntaa asioita kannattaa viedä.
Laadukas hakusanatutkimus on luovaa ja aika vievää työtä.
Hakukoneet päivittävät ohjelmiaan usein ja on hyvin tärkeää, että nettisivut ovat ajan tasalla, säännöllisesti päivitetty, asianmukaisia, mielenkiintoisia, roskakoodivapaita ja mahdollisimman hyvin optimoituja.
HUOM! Tosiasia on, että nettisivujen säännöllinen päivittäminen ylläpitää näkyvyyttä internetissä, eli tähän kannattaa panostaa.